cerita rumput dari kiba


Pada suatu hari di sekolah seorang murid bertanya pada gurunya. Ketika itu guru tersebut sedang mengajar kasih sayang.

Pelajar : "Cikgu macam mana kita nak pilih seseorang yang terbaik sebagai orang yang paling kita sayang?, macam mana juga kasih sayang itu berkekalan?".

Cikgu :"ok kamu ikut apa yang saya suruh. kamu pergi ke padang, kamu berjalan di atas rumput sambil memandang rumput di depan kamu. PILIH yang paling CANTIK tanpa menoleh kebelakang lagi walaupun sekali dan petik rumput yang paling cantik bawa ke atas".

Apabila pelajar tersebut pulang ke atas, tiada sehelai rumput pun di tangannya. Cikgu pun bertanya, "kenapa tiada rumput pun yang dipilih?.

Pelajar : "Tadi masa saya berjalan, saya carilah rumput yang paling cantik. Memang ada banyak rumput yang paling cantik tapi cikgu kata petik yang paling cantik, maka saya pun terus berjalan ke depan sambil mencari yang paling cantik tanpa menoleh ke bellakang lagi. Tapi sampai di penghujung padang, saya tidak jumpa pun yang paling cantik. Mungkin ada di antara yang dibelakang saya tadi rumput yang paling cantik, tapi dah cikgu cakap tidak boleh menoleh ke belakang semula, jadi tiadalah rumput yang saya boleh petik".

Cikgu : "Ya!, itulah jawapannya. Maknanya apabila kita telah berjumpa dengan seseorang yang kita sayang, janganlah kita mencari lagi yang lebih baik dari itu. Kita patut hargai orang yang berada di depan kita sebaik-baiknya, jangan kita menoleh ke belakang lagi kerana yang berlaku tidak akan berulang lagi dan ingatlah orang yang paling kita sayang itulah yang paling cantik dan paling baik. Jika nak ikutkan banyak lagi yang cantik dan baik seperti rumput tadi.

5 comments:

Anonymous said...

haha.
tenkiuuu nini!
:D

-kiba-

zuzu said...

tp klu kte syg org 2 n xpndg org laen,klu dye lak da x syg kte lak cm ne?

sori myebok hehe.

:: lailamiza :: said...

saya pilih kamu sebab kamu paling cantik .
(:

k u c e m said...

this story is too deep kiba. thank YOU. :)


err ida, im not doctor love.


laila, im straight. sorry honey. :P
hahahahahahahaahahah

:: lailamiza :: said...

ohhh..labu straight yea?
haha
:DD